Expanze e-shopu do Rumunska a Maďarska – klíč k růstu vašeho online podnikání

Vlastníte e-shop, kterému se daří a má velký potenciál růstu? Pak vás možná napadlo, že expanze e-shopu do Rumunska nebo Maďarska může být dalším logickým krokem. Vyberte si zemi s rostoucím e-commerce trhem a posuňte své podnikání na vyšší úroveň. Nebojte se expandovat s odbornou pomocí. Který trh je pro vás ideální a čím je specifický? Připravili jsme pro vás charakteristiky maďarského a rumunského trhu, na jejichž základě si jistě dokážete vybrat vhodnou zemi pro úspěšnou expanzi.

Slovenský e-commerce je poměrně malý. Pokud chcete vybudovat solidní e-shop, expanze za hranice Slovenska patří mezi úspěšná rozhodnutí. Pomůžeme vám zvýraznit jedinečnost vašeho podnikání a připravíme vše, co je potřeba, aby byla expanze e-shopu do Rumunska nebo Maďarska úspěšná.

Připravili jsme pro vás blogový článek s podrobnějšími charakteristikami maďarského a rumunského trhu. Kromě toho, že jsme uvedené trhy porovnali, obsahuje článek také naše doporučení, kde se skutečně vyplatí expandovat.

expanze e-shopu do rumunska

Obsah článku:

  • Charakteristika a největší výhody trhu – Expanze e-shopu do Maďarska
  • Charakteristika a největší výhody trhu – Expanze e-shopu do Rumunska
  • Porovnání trhů v číslech
  • Komu a kde doporučuje expandovat tým Foza SA?
  • Shrnutí na závěr

1. Charakteristika a největší výhody trhu – Expanze e-shopu do Maďarska

Každý e-commerce je jiný. Pokud si chcete vybrat, kam budete expandovat, měli byste se řídit fakty a daty. Dalšími proměnnými, které mohou ovlivnit vaši expanzi, jsou specifická kultura, aktuální konkurence či vyspělost trhu.

Maďarský e-commerce měl v roce 2019 hodnotu 2,2 miliardy eur, což představuje nárůst až o 17 % oproti předchozímu roku. Samozřejmě expanzi podnítila pandemie Covid-19, a proto v letech 2020 až 2021 trh vzrostl o 23 %. Předpokládá se, že do roku 2025 bude maďarský e-commerce růst o 7 % ročně.

Většinu objednávek realizují naši jižní sousedé online ze svého notebooku. Přibližně 46 % online objednávek probíhá na smartphonech. Asi 45 % objednávek vzniká prostřednictvím stolního počítače. Na tabletu Maďaři uskutečňují méně než 9 % nákupů. S růstem platových podmínek a HDP v posledních letech roste i e-commerce.

Základním pilířem při expanzi do Maďarska je vybudování dobrých osobních vztahů. Maďaři kladou důraz na osobní kontakt, ať už osobní schůzkou nebo telefonicky. E-mailová komunikace je druhotná. Tento přístup vyplývá zejména ze špatných zkušeností v minulosti či nedostatku informací. Jsou opatrní také kvůli nespoolehlivým e-shopům, které například používaly neznámé platební portály nebo měly chybné překlady.

Pokud se chystáte expandovat do Maďarska, je důležité brát v úvahu výše uvedená fakta. Jelikož se expanzi věnujeme již více než 6 let, se vším potřebným vám rádi pomůžeme.

Na čem si dávají záležet maďarští zákazníci:
  • Základem by měl být moderní web přizpůsobený potřebám uživatelů
  • U každého produktu je potřeba uvést co nejvíce informací
  • Kvalitní překlad do maďarského jazyka
  • Propracovaný zákaznický servis, který buduje důvěru u kupujících
  • Zákaznická podpora musí komunikovat v maďarském jazyce
  • Více možností platby za zboží

Stejně jako na Slovensku jsou i v Maďarsku populární online srovnávače, které zákazníkům pomáhají najít nejlepší nabídky, porovnat parametry a ceny produktů či jiné informace. Díky srovnávačům si zákazníci efektivně najdou nejvýhodnější nabídku dostupnou na trhu. Maďarští zákazníci před nákupem sledují také recenze, aby předešli špatnému nákupu.

Zákazníci z Maďarska dbají na kvalitu produktů. Před pandemií preferovali spíše kamenné prodejny a maďarské produkty, po pandemii však stále více nakupují online a využívají různé platformy.

Uvažovali jste také o podnikání za hranicemi Slovenska? Zajistíme vám kompletní servis, kde v zákaznickém servisu nebudou chybět ani služby lokálně mluvících maďarských operátorů.

2. Charakteristika a největší výhody trhu – Expanze e-shopu do Rumunska

Rumunský e-commerce nabízí pro úspěšný a rostoucí slovenský e-shop obrovský potenciál. Právě proto je expanze e-shopu do Rumunska strategickým krokem, který otevírá nové možnosti růstu a rozšiřování zákaznické základny. Trh se rychle vyvíjí, má nízkou konkurenci a stále více lidí nakupuje online. Má také značný potenciál rozvoje s předpokladem zdvojnásobení tržní hodnoty během přibližně 10 let, možná i dříve.

Podle zástupců eMAG je v nabídce rumunských e-shopů přibližně 15 milionů unikátních produktů, zatímco v Německu jich je přes 100 milionů. Příležitosti jsou tedy značné. Za poslední tři roky se podíl lidí, kteří uskutečnili alespoň jednu online objednávku, téměř zdvojnásobil. Až 76,7 % všech transakcí proběhlo přes mobil, což představuje nárůst oproti 69,8 % v roce 2021.

Hlavní kritéria, na základě kterých si rumunští zákazníci vybírají e-shopy pro své nákupy:

  • 81 % – nejlepší cena
  • 72 % – e-shop nabízí různé způsoby doručení
  • 69 % – jednoduchá navigace na stránce
  • 68 % – co nejkratší dodací lhůta
  • 66 % – jednoduché vrácení zboží

Před koupí zboží si zvyknete číst recenze? Rumuni to dělají často – před zadáním objednávky si recenze prohlédne až 54 % respondentů. Preferují zejména dobré ceny a jednoduchý způsob vrácení zboží.

Rumunští zákazníci velmi často telefonují a posílají málo e-mailů. Právě proto je třeba dbát na propracovanou zákaznickou podporu v lokálním jazyce.

Trend pro rok 2023 představuje doručení do tzv. lockerů/easyboxů. (Na Slovensku také fungují tyto boxy a postupně je nabízí téměř každá doručovací společnost.) Čím dál více si zákazníci potrpí na pohodlí a nezávislost od kurýrní služby, proto si volí zásilku uložit do boxu, kde si ji mohou snadno vyzvednout po cestě domů či do kanceláře. Stále více žádané jsou také online půjčky.

V roce 2022 Rumuni nakupovali online produkty z těchto kategorií:

  • Móda – 2,63 miliardy eur (46 % trhu e-commerce)
  • Elektronika – 1,1 miliardy eur (19 % trhu e-commerce)
  • Osobní a domácí péče – 885 milionů eur (15 % trhu e-commerce)
  • Hračky, hobby, DIY – 590 milionů eur (10 % trhu e-commerce)
  • Potraviny – 146 milionů eur (2,6 % trhu e-commerce)
  • Nábytek – 125 milionů eur (2,2 % trhu e-commerce)
  • Hudba, filmy, hry – 88,9 milionu eur (1,5 % trhu e-commerce)
  • Nápoje – 32,1 milionu eur (0,5 % trhu e-commerce)

Expanze e-shopu do Rumunska

Při nákupu samozřejmě i rumunští zákazníci využívají různé srovnávače cen, které mají vysokou návštěvnost a pomáhají při výběru produktů za nejlepší ceny. Populárním vyhledávačem módy je například rumunský Glami.ro, na který byste při expanzi rozhodně neměli zapomenout.

Preferovaným způsobem platby je dobírka (31 % respondentů), následuje online platba kartou (26 %), mobilní a digitální peněženka (23 %), bankovní převod (19 %) a další způsoby platby.

3. Porovnání trhů v číslech

Před expanzí je vhodné získat co nejvíce informací o daném trhu, protože expanze e-shopu do Rumunska nebo Maďarska může být klíčem k růstu, pokud je správně naplánovaná. S analýzou vám samozřejmě rádi pomůžeme a vybereme trh, který je vhodný pro váš segment.

KrajinaRumunskoMaďarskoSlovensko
Počet obyvatel19,4 mil.10 mil.5,4 mil.
DPH19%27%20%
Aktivní e-shopy20 00019 00015 600
Obrat (€)6.3 mld.3 mld.1.8 mld.
Podíl online prodeje4.7%6.4%6.7%
Úroveň růstu e-commerce22%17%13%

4. Komu a kde odporúča expandovať tím Foza SA?

Jelikož se expanzí za hranice Slovenska věnujeme již více než 6 let, naší prioritou je individuální přístup ke každému klientovi.

Ptáte se, kam vám doporučujeme expandovat? Na tuto otázku dokážeme odpovědět až po úvodní konzultaci a analýze trhu. Každý e-shop má specifické produkty, které se mohou více či méně prodávat v dané zemi. Dokud klient není rozhodnutý, do které země chce expandovat, můžeme vypracovat analýzu trhu, na jejímž základě se správně rozhodne.

Na první pohled se může zdát, že pro slovenské e-shopy je jednodušší expandovat do Maďarska, zejména kvůli logistice. Čísla však ukazují něco jiného. Rumunský e-commerce je pro expanzi vhodnější, protože expanze e-shopu do Rumunska přináší stabilnější ekonomické prostředí a výhodnější kurz (rumunský lei – euro) ve srovnání s forintem v Maďarsku.

Co se týká kupní síly, v Maďarsku a Rumunsku je podobná, avšak Rumunsko má dvakrát více obyvatel než Maďarsko. Do Maďarska jsou zásilky doručovány rychle, někdy již do 24 hodin. Výhodou je, že doručení z některých míst do Rumunska probíhá rovněž do 24 hodin.

5. Shrnutí na závěr

Pokud máte úspěšný e-shop, nebojte se jej ukázat za hranicemi Slovenska. Expanze e-shopu do Rumunska či Maďarska je skvělou příležitostí, protože tamní e-commerce se každý den vyvíjí a roste. Právě proto byste měli předběhnout konkurenci, využít potenciál svého e-shopu a rozšířit jej na zahraniční trh. Expandovat není náročné, zejména pokud vám s tím pomohou odborníci. My jsme připraveni ukázat jedinečnost vašeho e-shopu na zahraničním trhu – jdete do toho s námi?