Máte na Slovensku úspěšný e-shop? Další růst vašeho podnikání můžete zajistit expanzí do zahraničí. Kromě stovek nových zákazníků vám to přinese i nárůst tržeb a spoustu příležitostí pro rozvoj vašeho podnikání. Správně zvolenými kroky zvýšíte za hranicemi povědomí o svém e-shopu a ukážete své silné stránky. Připravili jsme pro vás 3 důvody, proč se vyplatí expandovat do Rumunska nebo na zahraniční trh.
Posuňte své online podnikání na zahraniční trhy. Předběhněte konkurenci a získejte možnost oslovit miliony nových zákazníků. Expandujte na ověřený trh s pomocí odborníků, kteří se postarají o vše potřebné.
V našem blogu se dozvíte, proč je expanze na zahraniční trh výhodná. Přiblížíme vám vývoj trhu v konkrétních číslech, doporučíme, co dělat a jak začít úspěšně expandovat.
Obsah článku:
- Aktuální vývoj a směřování e-commerce rumunského trhu
- 3 nejpodstatnější důvody, proč se vyplatí expandovat do Rumunska
- Rumunský trh v číslech
- Jak přizpůsobíme slovenský e-shop, aby byl pro rumunský trh atraktivní
1. Aktuální vývoj a směřování e-commerce rumunského trhu

Rumunsko disponuje jednou z nejvýznamnějších digitálních ekonomik ve střední a východní Evropě. E-commerce trh se neustále rozvíjí a roste, čemuž částečně napomohla i epidemie koronaviru (COVID-19). Spotřebitelé během ní objednávali více služeb a produktů online, čímž vzrostl internetový prodej rumunských podniků, s vrcholem v prvním roce pandemie. Stejně jako na Slovensku se i v Rumunsku zvýšil podíl firem prodávajících přes internet, a restaurace se zaměřily zejména na donášky.
V roce 2021 rumunský e-commerce trh dosáhl hodnoty 6,2 miliardy eur. Podle odhadů GPeC (Komunita rumunských online prodejců hodnotících dynamiku trhu) a ARMO (Rumunská asociace internetových obchodů) se v roce 2022 vyšplhal až na hranici 6,3 miliardy eur.
2. 3 nejpodstatnější důvody, proč se vyplatí expandovat do Rumunska
Důvod 1 – Neustálý růst trhu
Rumunský e-commerce má velký potenciál růstu a rozvoje s předpokladem zdvojnásobení tržní hodnoty do deseti let. Trh je otevřený a připravený na růst. Rozsah produktů prodávaných online se každý den zvětšuje, což zvyšuje zájem o rumunský trh. Podle INS uskutečnilo v roce 2022 alespoň jednu online objednávku až 66 % uživatelů internetu, což představuje nárůst o 8,7 % oproti roku 2021.
Důvod 2 – Stále nízká konkurence a velký potenciál
Rumunský trh se stále rozrůstá, což potvrzují statistiky a čísla. Například podle průzkumu představitelů eMAG je v nabídce rumunských internetových obchodů přibližně 15 milionů různých produktů, zatímco v Německu jich je přes 100 milionů.
Důvod 3 – Rumunští klienti si zvykli na nákup ze zahraničí
Stejně jako si slovenští zákazníci zvykli objednávat ze zahraničí, i rumunští zákazníci jsou zvyklí nakupovat z e-shopů mimo svou zemi. Pokud je e-shop důvěryhodný, má spolehlivou zákaznickou podporu a správně přeloženou stránku, buduje to u zákazníků důvěru a nemají obavy provést objednávku.
Pokud chcete úspěšně expandovat a přilákat klientelu, stavte na důvěře. Je však třeba dát si pozor na řadu věcí, proto jsme pro vás sepsali nejčastější chyby, kterých se e-shopy při expanzi dopouštějí.
3. Rumunský trh v číslech
- Podle studie iSense Solutions pro GPeC, provedené v září 2022, až 25 % respondentů nakupovalo kromě domácích internetových obchodů také v e-shopech na evropském trhu, což představuje nárůst oproti 21 % v roce 2021.
- Průměrná hodnota transakcí uskutečněných na počítači v Rumunsku vzrostla, jak ukazují statistiky 2Performant – v roce 2022 Rumuni utratili v průměru 70,75 € za nákupy provedené přes počítač, zatímco v roce 2021 to bylo 66,67 €. Mobilní transakce měly v letech 2021 a 2022 podobnou průměrnou hodnotu nákupního košíku, a to 46,47 € a 46,48 €.
- Počet mobilních transakcí, tedy online objednávek, je ve srovnání s počítačovými transakcemi výrazně vyšší. V roce 2022 tvořily objednávky přes mobil až 76,7 % oproti 69,8 % v roce 2021. Rumunský sektor e-commerce stále roste a více než 80 % návštěvnosti tvoří mobilní zařízení.
4. Jak přizpůsobíme slovenský e-shop, aby byl pro rumunský trh atraktivní
Dbáme na to, aby byl český e-shop co nejvíce přizpůsoben rumunskému trhu, aby byl atraktivní a plně odpovídal požadavkům rumunských zákazníků. Rumunští klienti si zakládají na dobrých recenzích a doporučeních od ostatních zákazníků, proto je třeba na to dbát. Pokud je to pro daný web relevantní, doporučujeme registraci na portálech, jako je rumunský Amazon, tedy eMag.ro, nebo na srovnávačích cen.
Důraz klademe především na:
- Odbornost a přesnost překladů na stránce
- Jednoduchou reklamaci a vrácení zboží na lokální adresu
- Výběr z více možností platby a dopravy
- Co nejkratší dobu doručení
- Kvalitu služeb
- Zákaznickou podporu v lokálním jazyce

Závěr
Expandovat do Rumunska představuje jedinečnou příležitost pro české e-shopy, které chtějí růst a oslovit nové zákazníky. Rumunský e-commerce patří mezi nejdynamičtější v regionu a při správné přípravě může být vstup na tento trh velkým krokem vpřed pro vaše podnikání.
Naše společnost Foza SA vám pomůže s každým krokem – od kvalitních překladů, přes zákaznickou podporu v rumunštině až po přizpůsobení logistiky. S námi se nemusíte bát expanze, protože vše zvládnete rychle, profesionálně a bez zbytečných chyb.
👉 Pokud uvažujete o tom, že je čas posunout váš e-shop dál, expandovat do Rumunska je správná volba. Rádi vám ukážeme, jak na to.











